Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #1671

[error in script] (2012) بررسی شیوع اختلال بیش فعالی/ کم توجهی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ‮‭۱۳۹۱‬. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img] Image
1114.png
Restricted to Repository staff only

Download (278kB)

Abstract

مقدمه: اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ‮‭ADHD(‬) یکی از اختلالات شایع روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است که نشانه‌های آن از دوران پیش دبستانی شروع و گاهی تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. عدم تشخیص و درمان به موقع این اختلال موجب ایجاد مشکلات و آسیب‌های جدی در زندگی بیمار می‌شود. از جمله عوارض مهم آن اختلالات یادگیری و وابستگی به مصرف مواد می‌باشد. بنابراین بر آن شدیم تا به بررسی شیوع اختلال بیش فعالی/ توجهی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ‮‭۱۳۹۱‬ بپردازیم. روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که بصورت مقطعی در سال ‮‭۱۳۹۱‬ در شهر بندرعباس انجام شد، تمامی دانشجویان مقاطع مختلف رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از یک چک لیست بدون نام که شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان، سال ورود و محل سکونت بود جمع‌آوری شد. همچنین هر یک از دانشجویان پرسشنامه کانرز بزرگسالان را تکمیل نمودند. اطلاعات پس از جمع‌آوری وارد نرم افزار ‮‭spss19‬ شده و توسط روش‌های آماری توصیفی (فراوانی، انحراف معیار و میانگین) و نیز تست‌های آماری ‮‭T-test‬ و ‮‭Chi-square‬ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری کمتر از ‮‭۵‬./. در نظر گرفته شد. یافته‌ها: در مجموع ‮‭۲۵۰‬ نفر دانشجو وارد مطالعه شدند که میانگین سنی ‮‭۲/۲۴‬+-‮‭۲۲‬ سال داشتند. از دانشجویان مورد مطالعه ‮‭۵۹‬ نفر (‮‭۲۳/۶‬درصد) مرد و ‮‭۱۲۸‬ نفر (‮‭۵۱/۲‬درصد) خوابگاهی بودند. ‮‭۱۴‬ نفر (‮‭۵/۶‬درصد) از این دانشجویان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی بودند که از این میان، به ترتیب فروانی، ‮‭۶‬ نفر (‮‭۲/۴‬درصد) مبتلا به نقص توجه، ‮‭۵‬ نفر (‮‭۲‬درصد) مبتلا به نوع مختلط، ‮‭۴‬ نفر (‮‭۱/۶‬درصد) مبتلا به نوع بیش فعالی - تکانشگری این اختلال بودند. بین ابتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و سن، جنسیت و محل سکونت رابطه معنی‌داری وجود نداشت. (‮‭۵‬./.<‮‭.)P‬ بحث و نتیجه‌گیری: بطور کلی از آنجا که نتایج مطالعه ما و اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه شیوع ‮‭ADHD‬ را در بین دانشجویان رشته پزشکی بالاتر از میزان شیوع کلی در افراد بزرگسال نشان می‌دهند و با توجه به اثرات مخرب این اختلال در زندگی شخصی، اجتماعی و تحصیلی فرد، لازم است که این اختلال به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب به عمل آید. از آنجا که یکی از عوارض مهم ‮‭ADHD‬ اختلالات یادگیری می‌باشد دانشجویان مبتلا پس از غربالگری باید از نظر ابتلا به این اختلالات مورد ارزیابی قرار بگیرند که در صورت ابتلا نیاز به مشاوره و دارو درمانی وجود دارد. همچنین از آنجا ‮‭ADHD‬ می‌تواند زمینه ساز بیماریهای روانپزشکی و وابستگی به مواد مخدر باشد بنابراین توصیه می‌شود پس از تشخیص این اختلال مبتلایان از این جهت مورد ارزیابی قرار گیرند تا در صورت نیاز اقدامات درمانی و حمایتی مانع از عوارض جدی در زندگی شخصی، اجتماعی و تحصیلی این افراد شود

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی - دانشجویان - شیوع.
Persian Keywords: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی - دانشجویان - شیوع.
Supervisor:
Supervisor NameEmail
راستی‌کردار, نجمهUNSPECIFIED
گل‌میرزایی, جوادUNSPECIFIED
Subjects: psYCHIATRICS
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Departments of Clinical Sciences > Department of Psychiatric
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/1671

Actions (login required)

View Item View Item