Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش نرم‌افزار حافظه کاری بر میزان عزت نفس، خودپنداری و حافظه میانسالان

(2014) تأثیر آموزش نرم‌افزار حافظه کاری بر میزان عزت نفس، خودپنداری و حافظه میانسالان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v17n1p45-en.pdf

Download (191kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-874-en.html

Persian Abstract

مقدمه: رشد جمعیت سالمندی و میانسالی و افزایش امید به زندگی، نگرش نسبت به سالمندان را متحول کرده است. در این میان، کاهش عملکردهای شناختی سالمندان همیشه مورد نقد و بررسی بوده است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش نرم‌افزار حافظه کاری بر میزان عزت نفس، خودپنداره و حافظه میانسالان بود. روش کار: این پژوهش تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای پس آزمون و پیش آزمون انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه میانسالان شهر اصفهان در سال 1389 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 50 میانسال که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و نیمی از آنها گروه آزمایش (25 نفر) و نیمی دیگر گروه کنترل (25 نفر) را تشکیل دادند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل سه پرسشنامه آزمون حافظه وکسلر بزرگسالان (W.M.S)، آزمون خودپنداره راجرز و آزمون عزت نفس آیزنگ بود. نتایج: تجزیه و تحلیل کوواریانس تفاوت معنی‌داری را بین پس آزمون عزت نفس، خودپنداره و حافظه میانسالان گروه آزمایش و کنترل نشان داد که در این میان میانگین گروه آزمایش بزرگتر بود. نتیجه‌گیری: نرم‌افزار حافظه کاری می‌تواند به تقویت حافظه کاری در میانسالان منجر شود و باعث بالا رفتن کیفیت زندگی آنها منجر شود.

Title

Effect of working memory software on self-esteem, self-concept and moddle aged memory

Abstract

Introduction: Aging and middle aged population growth and increase in life expectancy, has changed the attitude towards elderly. However, decrease in cognitive performance of aged people has always been under investigation. This study was carried out to investigate the effect of working memory software on self-esteem, self-concept and middle aged memory. Methods: This experimental study was carried out based on pre-test and post-test on experiment and control groups in Isfahan, Iran. 50 middle aged people were selected randomly and divided to experimental and control groups (25 people for each group). Measurement tools in this study were Wechsler memory scale for adolescents, Rogers's self-concept and Aizeng self-esteem. Results: Covariance analysis showed a significant difference in self-esteem, self-concept and control groups. But, after the software education, the differences in experiment group were higher. Conclusion: Working memory software could strengthen middle age working memory, and upgrade their life style

Item Type: Article
Keywords: Education – Self Concept – Memory – Middle Aged
Persian Keywords: آموزش – خودپنداری – حافظه - میانسالان
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: Hormozgan Medical Journal
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/1436

Actions (login required)

View Item View Item