Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

نظر اساتید و دانشجویان دندانپزشکی شیراز درباره محتوی برنامه آموزشی گروه کودکان دوره دکتری عمومی

(2013) نظر اساتید و دانشجویان دندانپزشکی شیراز درباره محتوی برنامه آموزشی گروه کودکان دوره دکتری عمومی. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v16n6p483-en.pdf

Download (279kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-848-en.html

Persian Abstract

مقدمه: برنامه‌های آموزشی به منظور هدفمندی آموزش در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و فراگیران طراحی و اجرا می‌شوند. هدف از این مطالعه ارزیابی محتوای برنامه آموزشی بخش کودکان در دوره دکترای عمومی دندانپزشکی با استفاده از نظر اساتید و دانشجویان بود. روش کار: این مطالعه مقطعی - توصیفی که در سال تحصیلی 89-1388در دانشکده دندانپزشکی شیراز انجام شد، مشارکت‌کنندگان در این مطالعه 8 نفر از اساتید متخصص کودکان که به روش سرشماری و 69 نفر از دانشجویان دندانپزشکی که به صورت سیستماتیک انتخاب شدند. تعداد 77 پرسشنامه بین شرکت کنندگان به صورت حضوری توسط محققین توزیع شد. پرسشنامه‌ها خود ایفا و در هر یک ازدروس کودکان نظری (1،2،3) و کودکان عملی (1،2،3) بر اساس مقیاس چهار درجه‌ای لیکرت طراحی و تنظیم گردیدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS و استفاده از روشهای آمار توصیفی - استنباطی مانند توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمون آماری من ویتنی انجام شد، (05/0P<) معنی‌دار تلقی شد. نتایج: بر طبق نظر اساتید و دانشجویان از بین دروس کودکان نظری، درس کودکان 2 بیشترین اهمیت و درس کودکان 3 از اهمیت کمتری برخوردار بود. بین نظرات اساتید و دانشجویان تنها در درس نظری 2 اختلاف معنی‌دار آماری وجود داشت (017/0P=). همچنین برخی از مباحث آموزشی، با عناوین سایر گروههای آموزشی هم‌پوشانی داشتند. از جمله عناوین آموزشی در کودکان نظری 1و2 بیشتر با گروههای ترمیمی و ارتودنسی هم‌پوشانی داشت و مواردی از درس کودکان 3 با دروس گروه تشخیص و بیماریهای دهان مشترک بود. در درس عملی به اهمیت آموزش درمانهای "پالپ "و "فیشورسیلنت" تأکید شده بود. نتیجه‌گیری: نتایج مؤید این است که اصلاح یا بازنگری برنامه‌های آموزشی عناوین دندانپزشکی کودکان نظری و عملی از لحاظ نیاز آموزشی فراگیران و رفع هم‌پوشانی های غیر ضروری لازم است.

Title

Attitude of professors and undergraduate dental students on pediatric dentistry curriculum at Shiraz dental school

Abstract

Introduction: The aim of this study was to evaluate the need for revision of the undergraduate pediatric dentistry curriculum of Shiraz dental school according to the opinions of the professor and students. Methods: This cross-sectional study was performed in academic year of 2008-2009. 77 questionnaires distributed between 8 pediatric professors and 69 students. Questionnaire in theoretical pediatric and practical pediatric dentistry was designed according to the likert criteria. The data was analyzed by SPSS-14 and descriptive statistics and Mann Whitney test was used for statistical analysis P<0.05 was considered statistically significant. Results: In comparison with the three theoretical courses, course 2 was the most important and course 3 had the least importance. Only in course 2, the statistical difference was significant (P=0.017). It was shown that, some topics were common with course topics in other departments. Educational titles for courses 1 and 2 overlapped with the operative dentistry and orthodontics and course 3 is mostly overlapped with oral medicine subjects. Pulp and fissure sealant therapy were the most important topics in practical pedantic dentistry. Conclusion: There is a need to revise and modify the theoretical and practical pediatric dentistry educational program

Item Type: Article
Keywords: Education – Pediatric Dentistry – Self Evaluation Programs – Student's
Persian Keywords: آموزش – دندانپزشکی کودکان – برنامه‌های خود ارزیابی - دانشجویان
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: Hormozgan Medical Journal
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/1240

Actions (login required)

View Item View Item