Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار Libqual

(2016) ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار Libqual. Journal of Modern Medical Information Sciences.

[img]
Preview
Text
hums-jmis-v2n1p54-en.pdf

Download (228kB) | Preview

Official URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-60-en.html

Persian Abstract

مقدمه: کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، به عنوان مراکز تأمین و اشاعه‏ی اطلاعات تخصصی برای جامعه‏ی پزشکی کشور، اهمیت ویژه‌ای دارند. هدف از این مطالعه سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی همدان و اطلاع از شکاف میان انتظارات استفاده‌کنندگان و سطح خدمات دریافتی آنها است. روش ها: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد Libqualاست. در تحلیل داده ها از آزمون‌های آماری ناپارامتری Mann-Whitneyو Kruskal-Wallis و از نسخه 16 نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌های دانشگاه شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان (7000 نفر)، نمونه آماری طبق جدول Morgan 400 نفر، محاسبه شد. یافته‌ها: در بعد کنترل اطلاعات بیشترین شکاف کفایت در کتابخانه دانشکده داروسازی (933/0-)، پرستاری (132/0-)، کتابخانه مرکزی (430/0-) و بیمارستانی (362/0-) است و بیشترین شکاف برتری در کتابخانه دانشکده داروسازی (180/2-) مشاهده شد. در بعد کتابخانه به عنوان یک محل، کتابخانه‌های مورد پژوهش به دلیل نداشتن فضاهای مناسب برای مطالعه، بیشترین شکاف کفایت در کتابخانه مرکزی (102/0-)، دانشکده دندانپزشکی (220/1-) و داروسازی (420/1-) و بیشترین عمق شکاف برتری درکتابخانه دانشکده داروسازی (350/2-)، دندانپزشکی (490/3-) و پرستاری (310/2-) مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: در بعد تأثیر خدمات کتابخانه‌های مرکزی و بیمارستانی دارای بیشترین شکاف کفایت و از لحاظ شکاف برتری کتابخانه دانشکده‏های دندانپزشکی (20/3-)، مرکزی (37/2-) و پرستاری (21/2-) دارای بیشترین عمق شکاف بودند.

Title

The Quality Study of Library Services in Hamadan University of Medical Sciences Using Libqual Devices

Abstract

Introduction: Medical libraries as centers of provision and dissemination of technical information are important for the medical society. This study aimed to measure the quality of services rendered by libraries affiliated to Hamedan University of Medical Sciences to provide the knowledge of gap between the users' expectations and the level of provided services. Methods: The survey was conducted using the standard Libqual questionnaire. The analysis was performed through non-parametric mann-whitney and kruskal–wallis test using the statistical software of SPSS16. The statistical society in this survey included students, teachers and employees (n=7000). The statistical sample based on Morgan table showed to be 400 people. Results: In the dimension of information control, the greatest gap of adequacy affect was observed in the libraries of pharmacy (-0.933), and nursing colleges, (-0.132) central library (-0.43) and the hospital library (-0.362). The greatest gap of the priority affect was found in the library of pharmacy college (-2.18). It was found that the libraries lacked the suitable spaces for their clients' study and the greatest gap of priority affect was observed in the central library (-0.102), dental college library (-1.22), and the library of pharmacy college (-1.42). The maximum depth of priority gap has been in the libraries of pharmacy (-2.35), dental (-3.49) and nursing colleges (-2.31). Conclusion: In the “service affect” dimension the hospital and central libraries have the greatest adequacy gap and in the priority gap, dental (-3.20), and nursing (-2.21) colleges libraries and the central library (-2.37) showed the greatest depth of gap.

Item Type: Article
Keywords: Gap Analysis Services, Library Services, Libraries of Hamadan University of Medical Sciences
Persian Keywords: تحلیل شکاف خدمات, خدمات کتابخانه‌ای, کتابخانه‌‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان, لایب کوال
Subjects: library of medical information
Depositing User: مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/1027

Actions (login required)

View Item View Item