Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی، پرستاری، مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

(2017) بررسی میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی، پرستاری، مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. Journal of Modern Medical Information Sciences.

[img]
Preview
Text
hums-jmis-v3n1p40-en.pdf

Download (619kB) | Preview

Official URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-128-en.html

Persian Abstract

مقدمه: به منظور پویایی نظام آموزش عالی و ایجاد یک فضای پژوهشی در محافل علمی مطالعه‏ ای با هدف بررسی میزان سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام گرفت. روش ها: این مطالعه پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی بر روی 306 نفر از دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام شد. روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ‏ای بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏ ی محقق ساخته شامل 42 سوال با سه مؤلفه‏ ی دسترسی، ارزشیابی و استفاده بود که روایی توسط متخصصان علم اطلاعات و دانش‏ شناسی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 89 درصد به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از نسخه 19 نرم افزار SPSS و از آمار توصیفی و آزمون‏هایT-TEST ،ANOVA ،Tukey استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی 04/1±29/3 بالاتر از حد متوسط بود. کمترین میانگین مربوط به دشواری جستجو و دسترسی به منابع مورد نظر از طریق وب‏سایت‏ها در مؤلفه‏ ی دسترسی و بیشترین میانگین مربوط به کسب نمره خوب، گذراندن دوره یا ارتقاء مرتبه علمی در مؤلفه استفاده بوده است. در بین مؤلفه‏ ها، مؤلفه‏ ی دسترسی، کمترین میانگین و مؤلفه‏ ی استفاده، بیشترین میانگین را داشت. در این مطالعه ارتباط آماری معناداری بین درآمد و زیرگروه استفاده وجود داشت (05/0>P-value). بحث و نتیجه‌گیری: در این پژوهش، سطح سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب بود و دانشجویان توجه مطلوبی به کسب نمره ‏ی خوب و ارتقای مرتبه علمی، تلاش برای ایجاد خلاقیت و ابتکار بیشتر در پژوهش و یادگیری مطالب جدید داشتند. لذا لازم است به عوامل موثر در افزایش سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی توجه بیشتری شود.

Title

Students’ media literacy and information literacy in para-medicine, nursing and midwifery faculties of Hormozgan University of Medical Sciences

Abstract

Abstract Introduction: In order to activate his higher education system and dominate a research-based atmosphere over scientific conventions, the present research was conducted with the aim of investigating Nursing, Midwifery and Paramedical students’ information and media literacy in Bandar Abbas University. Methods: The present applied, heuristic and analytical research was conducted on 306 (From 1200) Nursing, Midwifery and Paramedical students affiliated with Bandar Abbas University of medical sciences. The sampling method was randomized and stratified. A questionnaire developed by the researcher was used to collect the data. It involved three factors: access, evaluation and use. The reliability and validity of the instrument was established by the field specialists. SPSS ver19 was used for statistical data analysis. Descriptive tests as well as Tukey test, ANOVA and T-test were also used. Findings: the mean media/information literacy was found to be 3.29±1.04 which was above the average. The lowest mean score was and belonged to the Find difficulty of web-based sources. The highest mean score was estimated to be and was that of accomplishing an article submission. Among the factors involved, access showed to have the lowest mean score while evaluation enjoyed the highest score. Income and the sub-group showed to be significantly correlated (p˂ .05). Conclusion: In the present research, students at Bandar Abbas University of medical sciences showed to have a media/information literacy above the average level which was considered as relatively good. The participants showed to pay adequate attention to high academic achievement and scientific promotion, Efforts to create more creativity and innovation in research and learn new content. Therefore, more attention needs to be paid to factors involved in promoting media/information literacy.

Item Type: Article
Keywords: information literacy, media literacy, university students
Persian Keywords: سواد اطلاعاتی, سواد رسانه ای, دانشجویان
Subjects: health Information management
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Modern Medical Information Sciences
Depositing User: مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/1019

Actions (login required)

View Item View Item