Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی

(2016) اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی. Journal of Modern Medical Information Sciences.

[img]
Preview
Text
hums-jmis-v2n2p28-en.pdf

Download (255kB) | Preview

Official URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-85-en.html

Persian Abstract

مقدمه: بیمارستان‏ها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و تأمین سلامت جامعه دارند. بنابراین نحوه ارزیابی کیفیت خدمات آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله با بررسی پیشینه تحقیق به توسعه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، خواسته‌های همراهان بیمار از کیفیت خدمات بیمارستان اولویت‌بندی شده است. روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل 185 نفر از همراهان کودکان بستری در بیمارستان کودکان بندرعباس بود که بر اساس فرمول Cochrane، 120 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با پرسشنامه مقایسات زوجی جمع‌آوری و با استفاده از یکی از شناخته شده‌ترین روش‏های تصمیم‌گیری چند معیاره یعنی روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) و نرم ‌فزار excel مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد ابعاد اصلی کیفیت از نظر همراهان بیمار به ترتیب خدمات کلی (270/0)، دسترسی (203/0)، خدمات پزشکی (172/0)، محیط (152/0)، اداری (118/0) و ارتباطی (085/0) در اولویت اول تا ششم قرار دارند و بین شاخص‏ها نیز تشخیص دقیق بیماری (115/0) و دسترسی به خدمات شبانه‌روزی (066/0) به عنوان مهم‏ترین شاخص و زمان ملاقات مناسب (001/0) و کیفیت و تنوع وعده‌های غذایی (002/0) کم اهمیت‌ترین شاخص‌ها تعیین شدند. بحث و نتیجه‌گیری: چارچوب ارائه شده در این تحقیق می‌تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستان‏ها، مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با بکارگیری پزشکان متخصص و با سابقه یا توانمندسازی پزشکان و همچنین برنامه‌ریزی جهت بهبود کیفیت خدمات در شیفت‌های کاری شبانه با تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز، می‌توانند بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت خدمات بیمارستان و در نتیجه رضایت بیماران داشته باشند.

Title

Evaluating Hospital Service Quality through Using FAHP

Abstract

Introduction: Hospitals play an important role in providing the health care services. Therefore, evaluation of service quality is worthy of considerable attention. Based on the models in the existing literature, this paper presents a framework for measuring the hospital service quality. It also employs AHP to prioritize the patients’ expectations of service quality. Methods: The present study is descriptive and applied. The data was collected through pairwise comparisons questionnaire that was distributed among patients family in a Children hospital in Bandar Abbas. The obtained data were analyzed by the use of FAHP and excel software. Results: The results show that among the different dimensions of hospital service quality investigated in the present study, the patients listed 6 main dimensions in order of priority: overall services (0.270), accessibility (0.203), medical services (0.172), environment (0.152), administration (0.118), and relation (0.085). Among different criteria, accurate diagnosis of illness (0.115) and availability of round-the-clock services (0.066), as the most important criteria, while visiting time (0.0010) and the quality and variety of food (0.0020) was the least important criteria. Conclusion: The framework provided in the present study might be employed by the hospitals to evaluate the quality of their services to the patients and their family from different aspects in order to improve the quality of their services and also to prioritize the service quality practices and thus satisfy their patients.

Item Type: Article
Keywords: services quality, Family patient, Hospital, FAHP
Persian Keywords: کیفیت خدمات بیمارستان, همراهان بیماران, فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی
Subjects: health care management
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Modern Medical Information Sciences
Depositing User: مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/1009

Actions (login required)

View Item View Item